fredag 7 maj 2010

Kärleksförklaring till Södertäljes kulturliv



Min debattartikel var publicerad i LT onsdagen den 5 maj och finns att läsa på LT på webben här.

De flesta som skriver debattartiklar är arga och upprörda över saker och vill förändra eller förbättra. Alltför sällan ser man någon som tackar eller lyfter upp det som fungerar bra och som faktiskt förtjänar att få all uppmärksamhet. Nu har jag blivit inspirerad efter att ha lyssnat på Jonas Holmbergs Svenska jazzballader på Oktoberteatern. Det var ren balsam för själen – jag tror inte en musikupplevelse kan bli bättre än så här.

Jag känner en enorm tacksamhet och stolthet över Södertäljes kulturliv och vill därför passa på att hylla det med några rader.

Vårt högklassiga idrottsliv med både bredd och elit i all ära, men mitt Södertäljehjärta bultar lite extra för kulturstaden Södertälje.

Kultur är livsviktigt. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag växte upp med kommunala musikskolan som tog med mig in i musikens underbara värld. Jag sjöng i den ambitiösa kören Bårsta Barn, som jag älskade. Vi hade våra körhelger, våra körresor, våra speciella körkläder och vi gjorde till och med vår egen tidning inom kören! Det var inte på låtsas utan hårt arbete som utvecklade oss, gav oss drömmar och rustade oss för livet.

I Södertälje har vi otroligt mycket kultur att vara stolta över. Oktoberteatern, Södertälje teateramatörer, Musikteater 89, Täljesymfonikerna, Södertäljeoperan, Molto, Urban company, Mor Afrems musikskola, Enhörna teaterförening, Saltskogs gårds vänner, Södertälje konstnärskrets, Wendelas vänner, Torekällberget, Kulturskolan och Stadsscenen. Ja, listan kan göras hur lång som helst och jag kan inte räkna upp alla här som gör ovärderliga insatser för kulturen i Södertälje.

I veckan praktiserade jag en heldag på Luna kulturhus, som jag brukar göra några gånger om året. Det är ett ställe som tas lite för givet, men som verkligen är en plats att vara stolt över. En mötesplats där alla, gamla som unga, nyanlända såväl som Södertäljebor sedan generationer tillbaka, kan träffas och umgås sida vid sida. Det är nästan som ett eget litet mikrokosmos mitt i centrala stan. Fyllt av kultur och där allt dessutom är helt gratis.

Mina politiska motståndare på högerkanten vill sänka kulturbudgeten i Södertälje med 30 miljoner kronor och tycker inte vi behöver något eget kulturliv här i stan. I stället kan vi ta pendeltåget upp till Stockholm när vi vill uppleva kultur, säger de på fullaste allvar! I min värld skulle borgarnas politik leda till en kulturskymning i Södertälje lika mörk och dyster som Lisbeth Salanders kajal, för att låna ett citat av Jonas Holmberg.

Jag kommer aldrig att kunna säga det lika poetiskt som Ninne Olssons eller Mankans texter. Men det här är min kärleksförklaring till alla er fantasiska kulturarbetare och ideella krafter som varje vecka och varje dag ägnar er tid åt att bejaka människors längtan efter att uppleva skönhet, klarhet och insikt genom kulturen. Era insatser är ovärderliga för att vi skall ha ett flödande och rikt kulturliv i vår stad.

Det är en ynnest att på min fritid få vara kulturpolitiker och få vara med och kämpa för att utveckla och förbättra villkoren för Södertäljes kulturliv. Ett kulturliv som väcker framtidstro och längtan. Visst har jag förstås också önskemål om förbättring, bland annat att LT ska börja bevaka kulturfrågorna bättre. Det förtjänar vår stad och vårt kulturliv.

När jag går ut i Södertäljenatten för att promenera hem ifrån konserten med ”Månsken över Marenplan” klingande i mitt huvud, är det med lätta steg jag går. Och mycket stolta!

Anna Bohman (S)
andre vice ordförande
kultur- och fritidsnämnden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar